søndag, mars 08, 2009

Og.

Tilværelsen henger ikke sammen uten óg. Dette innser jeg i kveld når jeg sitter og sjabber over kaffekoppen men en god venn. OG er det som binder sammen ting i kristenlivet. La oss si at Jesus var fullt menneske - det funker ikke før man kaster òg fullt Gud inn i likninga. Om man ser på Jesus som kun menneske kan han ikke tilgi oss syndene våre, og er han kun Gud kunne han ikke tatt vår plass og ta på seg Guds vrede for våre overtredelser. Vår tro er full av óg.
  • Gud og Sønn og Hellig Ånd
  • Nåde og Rettferdighet
  • Lov og evangelium
  • Rett lære og levd liv
  • Kirke og personlig tro (ja, de er ikke det samme)
  • Kjærlighet og vrede

Listen går videre og videre.

Poenget med og er at man ikke kan ha det ene uten det andre - det binder sammen. I Guds karakter er det mye som er på denne måten, og også i livet. Tenk på det!

Veien er smal, og grøftene er mange. Man kan ikke si kun nåde, og man kan ikke si kun lovgjerninger. Gjerninger er en frukt av vår kjærlighet til Gud, og har vi ikke kjærlighet til Gud, har vi da tatt imot nåden? hmm.

Og er ordet i dag.

Denne posten fra The Resurgence bør krediteres, da tankene i samtalen fra min side kom fra å ha lest denne.

Ellers krysser jeg bruer før jeg kommer til dem, og det er en strekkende opplevelse. Skjønn det den som kan.

- Sumle.

2 kommentarer:

  1. Jeg følger med på bloggen din OG nå skriver jeg en respons.

    Det var knall å treffes forrige gang OG jeg gleder meg til vi treffes igjen.

    Jeg har muligens gjennopplivet bloggen min OG bruker dette svaret som reklame.

    SvarSlett