onsdag, mars 04, 2009

Frihet, La oss...

Alle søker frihet, men hvor finner jeg frihet som holder?

Fins det en frihet som er fri, og som ikke bringer et nytt fangenskap?

Ja.

Hos den Hellige Gud. Abrahams, Isaks og Jakobs Gud.

Vi er en fanget slekt som er gitt frihet. La oss være som Jesus: La oss bære hverandres byrder og vaske hverandres føtter. La oss le med de som ler og gråte med de som gråter. La oss tillate Guds lys inn i våre liv, og la oss åpne opp de lukkede rom og slippe Guds nåde til. Ingenting er bedre, alt annet som hevder frihet er kun midlertidige tilfredstillelser.

La oss elske hverandre slik som Han har elsket oss, og la oss gidde å bry oss om de Gud plasserer rett fremfor oss.

La oss omvende oss til Gud hver dag, og tilbe Han som er verdig all pris.

La oss vende oss mot de som har gjort oss imot og tilgi, slik Han har tilgitt oss.

La oss snu blikket fremover mot livet, drømmene og Jesus.


La oss bli hva som helst, gjøre hva som helst og bo hvor som helst for å nå drømmene Gud har for våre liv.

La oss nå målet.

Min gode broder Norvald postet en genial kommentar som bør fås med for folk som ikke leser kommentarer:
Det er verdig og rett, broder:)

Bare en tanke, siden du presenterer Gud som Abraham, Isaks og Jakobs Gud. Denne måten å nevne Gud på har et saftig innhold, som kanskje ikke alle som har lest spesielt 1. og 2. mosebok får meg seg hele substansen av. Det kunne vært greit med en liten forklaring på hva det vil si.

Gud inngikk en en pakt med abraham og hans ett, og bekreftet den videre til hans sønn Isak og sønnesønn Jakob, om at "gjennom han skal alle folkeslag velsignes."
Denne pakten er i bunn og grunn løftet om at Jesus skulle komme, og at Gud derfor ville "opprette" et folkeslag der han var forventet.
Gud opprettet altså en nasjon og en kultur som han gradvis over tid åpenbarte seg gjennom, dvs viste hvem han er og hvem Jesus skulle være, sånn at man skulle gjenkjenne ham når han kom, men da for å bringe frelse til HELE verden.

Det handler om Guds geniale plan, overveldende nåde og store trofasthet gjennom tidene.
Det at Gud regnet Abraham som rettferdig fordi han trodde det Gud sa var sant, og ikke fordi han var "flink"(for det var han ikke alltid), er også den måten Gud behandler oss på nå; de som tror på Jesus blir regnet rettferdig fordi de tror det er sant, ikke fordi man er "flink", for det toget har gått.

Vi har på alle måter brent alle broer for Guds herlighet. Men ufortjent, og av hans nåde blir vi regnet som rettferdige, når vi tror og tar imot den gaven som er: at Han døde i vårt sted.

Forklaring på begrepet "rettferdig", anyone? (trur begrepet rettferdighet e "naila" (pun intended) i denna kommentaren, red. anm).

3 kommentarer:

  1. Det er verdig og rett, broder:)

    Bare en tanke, siden du presenterer Gud som Abraham, Isaks og Jakobs Gud. Denne måten å nevne Gud på har et saftig innhold, som kanskje ikke alle som har lest spesiellt 1 og 2 mosebok får meg seg hele substansen av. Det kunne vært greit med en liten forklaring på hva det vil si.

    Gud inngikk en en pakt med abraham og hans ett, og bekreften den videre til hans sønn Isak og sønnesønn Jakob, om at "gjennom han skal alle folkeslag velsignes."
    Denne pakten er i bunn og grunn løftet om at Jesus skulle komme, og at Gud derfor ville "opprette" et folkeslag der han var forventet.
    Gud opprettet altså en nasjon og en kultur som han gradvis over tid åpenbarte seg gjennom, dvs viste hvem han er og hvem Jesus skulle være, sånn at man skulle gjenkjenne ham når han kom, men da for å bringe frelse til HELE verden.

    Det handler om Guds geniale plan, overveldende nåde og store trofasthet gjennom tidene.
    Det at Gud regnet Abraham som rettferdig fordi han trodde det Gud sa var sant, og ikke fordi han var "flink"(for det var han ikke alltid), er også den måten Gud behandler oss på n; de som tror på Jesus blir regnet rettferdig fordi de tror det er sant, ikke fordi man er "flink", for det toget har gått.

    Vi har på alle måter brent alle broer for Guds herlighet. Men ufortjent, og av hans nåde blir vi regnet som rettferdige, når vi tror og tar imot den gaven som er: at han døde i vårt sted.

    Forklaring på begrepet "rettferdig", anyone?

    SvarSlett
  2. Detta blir copy-paste'a inn i posten, kunne ikkje sagt det bedre sjøl!

    SvarSlett
  3. Hehe, ok.

    Så "suksessfull" har jeg aldri vært med en kommentar før:)

    SvarSlett