fredag, desember 24, 2010

Jul.

Jul er tiden for meg hvor ting faller litt mer på plass. Perspektiv på ting kommer luskende tilbake sammen med attervendingen til de nordlige deler av landet. Jeg har les ut en bok allerede (ok, den var halvlest, men kom an - det er jul), og jeg har begynt drømmingen mot det nye året.

Hva 2011 kommer til å inneholde for meg vil jeg i tradisjon tro ikke dele på bloggen da den ikke har som mål å være i det sporet. MEN jeg kommer til å dele tanker og perspektiver. Drømmer. Meninger.

Men nå erre jul, og juletiden skal nytes til det fulle.

Det er noen saker som jeg tenker på for tida, og som jeg tenker å dele, og det kommer til å slå mange veier:

  1. Et direkte sitat fra Perry Noble har satt en tankevekker i meg, som jeg tenker mye på om dagen: Ain't it funny how everybody wants to sleep with a church, but nobody wants to commit to one? For de som kjenner meg vet de at dette ikke er en karakteristikk på meg, men det er desverre mer regelen enn untaket for kirken. Her kommer noen tanker etterhvert. Tygg litt på den!
  2. Bare fordi du er aktiv med Gud (engasjert i ting i kirka, etc), betyr ikke at du har intimitet med Gud. Denne treffer meg nok mer. Jeg er en ordets gjører, en Martha som heller gjør ting enn å høre. Dette gjelder kanskje mange av oss?
  3. Relasjonær isolasjon. Et begrep (muuuligens selvlaget, men jeg liker det) jeg tror gjelder mange av oss. Vi er veldig sosial, og veldig "event-orienterte". Vi gjør mye. Får med oss mye. Men mister vi de nære relasjonene på veien?

Tygg litt på disse i jula. God Jul!

Takk Jesus du ble liten for oss
ble ydmyket og hamret til et kors
der viste du deg større enn alt
større enn alt.
David André Østby - Større enn alt

- Sumle

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar